Bezpieczny bank

Bezpieczne pieniądze

Zastanawiasz się, czy Twoje pieniądze zgromadzone w Banku Spółdzielczym w Łomazach są bezpieczne?

Zapewniamy, że są bezpieczne, a to, że się tym interesujesz świadczy o tym, że Twoja świadomość finansowa jest duża i przykładasz dużą wagę do bezpieczeństwa swoich pieniędzy. Na pewno zainteresują Cię pozostałe informacje na tej stronie. Przeczytaj uważnie do końca.

Nasza siedziba znajduje się w Polsce, działamy zgodnie z Polskim prawem i nadzoruje nas Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Środki finansowe zgromadzone w naszym banku są objęte systemem gwarantowania depozytów Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, co również jest wymagane prawem.

Jeśli interesują Cię szczegóły dotyczące gwarantowania depozytów, znajdziesz je na naszej stronie, oraz w tych miejscach:

Bezpieczna bankowość elektroniczna

Bankowość elektroniczna to każda usługa umożliwiająca dostęp do rachunku bankowego przy użyciu urządzenia elektronicznego np. komputera, telefonu, bankomatu, terminala płatniczego.

Najbardziej popularne usługi bankowości elektronicznej, które oferujemy naszym Klientom to Internet Banking, aplikacja mobilna Nasz Bank, karty debetowe oraz operacje w bankomatach. Każda z nich korzysta z Internetu.

Jeśli w grę wchodzi Internet i tyle słyszy się o „hakerach”, którzy kradną pieniądze z kont lub kart, czy bankowość elektroniczna jest bezpieczna?

Nasza bankowość elektroniczna jest bezpieczna. Może nawet bezpieczniejsza niż w bankach komercyjnych (nie spółdzielczych). Wykorzystujemy najnowsze i najlepsze systemy zabezpieczeń i ciągle je aktualizujemy. Robimy audyty bezpieczeństwa z własnej inicjatywy i jesteśmy dodatkowo kontrolowani przez instytucje nas nadzorujące.

Dlaczego więc, co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje o udanej kradzieży pieniędzy?

Zwróć uwagę, że w tych przypadkach celem „ataku” jest Klient, osoba lub firma, a nie sam bank. To na Kliencie napastnik stara się wymusić zmniejszenie czujności, wykonanie niestandardowych czynności lub nawet mu grozić.

Jak nie dać się oszukać?

Stosuj podstawowe zasady bezpieczeństwa tak, jak to robisz pilnując portfela z gotówką będąc w tłumie.

Oto najważniejsze z nich dla kart:

  1. Nikomu nie przekazuj Twojej karty (nawet członkom rodziny).
    Karta jest tylko Twoja. Jest na niej Twoje imię i nazwisko. Jeśli chcesz żeby ktoś inny, np. członek rodziny, mógł używać karty do Twojego rachunku – ustanów go pełnomocnikiem do tego rachunku i zamów dla niego indywidualną kartę.
  2. Nikomu nie podawaj kodu PIN do Twojej karty.
    Karta jest tylko Twoja. Dotyczy to też kodu PIN. Możesz go znać tylko Ty. Bank go nie zna i nie da się go odzyskać. Nie wymawiaj głośno PIN’u nawet jeśli w pobliżu nie widzisz innych osób.
  3. Nigdy nie przechowuj PIN’u razem z kartą.
    Jeśli nie pamiętasz pinu i musisz go zapisać, nie zapisuj go na karcie. W żadnym wypadku nie przechowuj go razem z kartą np. w portfelu. Jeśli to zrobisz i ktoś ukradnie lub znajdzie Twój zgubiony portfel z kartą, będzie mógł jej użyć.
  4. Pamiętaj, że żaden pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o PIN do Twojej karty.
    Jeśli ktokolwiek poprosi Cię o PIN do Twojej karty – bądź pewien, że ma nieuczciwe zamiary. Zgłoś to szybko banku.
  5. Jeśli masz podejrzenie, że ktoś poznał Twój kod PIN – zmień go.
    Kod PIN do karty możesz zmienić na kilka sposobów: w portalu kartosfera.pl, w bankomacie, w banku. Rekomendujemy korzystanie z portalu kartosfera lub bankomatu, jest to najszybsza droga, bo zmiana działa od razu i możesz samodzielnie ustalić kod. Zmieniając PIN w placówce banku nie masz wpływu na jego kształt i minie kilka dni zanim otrzymasz list z nowym kodem.
  6. Jeśli zgubisz kartę – zablokuj ją.
    Po zablokowaniu karty masz 60 dni na jej znalezienie. Jeśli do tego czasu jej nie odblokujesz, zostanie automatycznie zastrzeżona i nie da się tego cofnąć. Jeśli jednak znajdziesz kartę, możesz ją odblokować. Pamiętaj, że jeśli istnieje ryzyko, że karta była w obcych rękach, nie odblokowuj jej. Zamów nową.
  7. Dokładnie sprawdzaj miejsca, w których płacisz kartą przez Internet.
    Płatności kartą w Internecie wymagają podania wszystkich danych karty, a niektóre strony zapisują je w celu ułatwienia następnych płatności lub uruchomienia cyklicznych opłat abonamentowych. Zanim wprowadzisz dane karty, upewnij się czy strona internetowa, na której wykonujesz płatność jest bezpieczna. Sprawdzaj adres strony w przeglądarce, certyfikat SSL, renomę właściciela strony i opinie w sieci. Jeśli nie masz 100% pewności – nie podawaj danych karty!
    Sklepy internetowe zwykle oferują kilka sposobów wykonania płatności. Jeśli taki sklep udostępnia wyłącznie płatność kartą, może to świadczyć o próbie nielegalnego zdobycia danych karty.

Zasady bezpieczeństwa dla Internet Bankingu:

  1. Nikomu nie przekazuj swojego identyfikatora i hasła do logowania w Internet Bankingu.
    Dotyczy to również członków rodziny. Jeśli chcesz żeby ktoś inny korzystał z Twojego konta przez Internet – ustanów go pełnomocnikiem do tego rachunku i uruchom dla niego usługę Internet Banking. Osoba ta otrzyma własny identyfikator i hasło.
  2. Żaden pracownik banku nie poprosi Cie o identyfikator i hasło.
    Dane do logowania w Internet Bankingu możesz znać tylko Ty. Jeśli ktokolwiek próbuje je poznać, ma złe zamiary. Jeśli zauważysz zainteresowanie Twoim hasłem do Internet Bankingu – zmień je i powiadom bank.
  3. Loguj się wyłącznie z własnych urządzeń.
    Nigdy nie loguj się do Internet Bankingu z urządzenia, które nie należy do Ciebie. Nie ma pewności czy nie zawiera ono złośliwego oprogramowania.
  4. Loguj się wyłącznie z bezpiecznych sieci.
    Nigdy nie loguj się do Internet Bankingu z urządzenia podłączonego do obcej sieci WiFi lub przewodowej, o której nic nie wiesz. Przykłady takich sieci to publiczne hot-spoty, sieci hotelowe, sieci szpitalne, ławki WiFi w parkach, sieci WiFi za granicami Polski itp. Zamiast tego skorzystaj z danych komórkowych swojego telefonu. Jeśli nie masz wyjścia – uruchom bezpieczny kanał VPN zanim wprowadzisz dane do logowania.
    Pamiętaj, że sieć WiFi musi być zabezpieczona hasłem.
  5. Zabezpiecz swój komputer.
    Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa Twojego hasła do Internet Bankingu jest szkodliwe oprogramowanie zainstalowane ne komputerze, z którego się logujesz. Aby móc bezpiecznie korzystać z banku przez Internet Twój komputer powinien mieć zainstalowane wyłącznie oryginalne i legalne oprogramowanie, które ma wsparcie producenta. Zawsze aktualizuj system operacyjny i przeglądarkę internetową. Zawsze stosuj program antywirusowy z aktualnymi definicjami.
    Przypominamy, że Windows XP i Windows 7 nie mają już wsparcia producenta. Nie zalecamy logowania się do Internet Bankingu z urządzeń z tymi systemami.
  6. Czytaj wiadomości z kodami do potwierdzania operacji.
    Zawsze sprawdzaj treść wiadomości z kodem do potwierdzenia operacji. Dotyczy to nie tylko wiadomości SMS ale i komunikatów aplikacji mobilnej. Upewnij się, że zarówno kwota jak i rachunek odbiorcy są poprawne. Jeśli nie są poprawne – nie potwierdzaj operacji i powiadom bank.
  7. Używaj przycisku „Wyloguj”.
    Nie wystarczy, że zamkniesz zakładkę lub okno przeglądarki po zakończeniu pracy z Internet Bankingiem. Koniecznie używaj przycisku „Wyloguj”. Nie odchodź od komputera dopóki się nie wylogujesz.

Sporo informacji o bezpieczeństwie bankowości znajdziesz też na stronie Bezpieczne Bankowanie Związku Banków Polskich. Dodaj ją do zakładek w swojej przeglądarce internetowej i regularnie odwiedzaj.

Przewiń do góry
Skip to content